Standarisasi Environmental Graphic Design Di Lingkungan SMK Negeri 9 Bandung

Authors

  • Ikhsan Amirul Akmal Program Studi Desain Komunikasi Visual, Institut Teknologi Nasional Bandung
  • Aldrian Augusta Program Studi Desain Komunikasi Visual, Institut Teknologi Nasional Bandung
  • Inko Sakti Dewanto Program Studi Desain Komunikasi Visual, Institut Teknologi Nasional Bandung

Keywords:

Environmental Graphic Design, Modularity, School, Tourism

Abstract

Abstract. SMK Negeri 9 Bandung is a tourism vocational school which in 2019 was appointed as a school with good standards and recognized as a role-model school by the Asean Tourism Division. By making it a model school, the volume of human activities from outside also increases. However, the absence of a graphic standard causes a large variety of visuals to become visual noise in the campus environment. Also the inadequate wayshowing/wayfinding facilities cannot support the needs of visitors and campus residents. The design is carried out using the Pyramid Environmental Graphic Design method to work on standardization of visual identity in SMKN 9 Bandung campus environment in order to build a school identity so that it can reflect the quality of the school as a model school for Southeast Asian tourism in the hope of building an inspiring, creative and innovative campus environment to reflect campus resident’s performance quality.
Keywords: Environmental Graphic Design, Modularity, School, Tourism, South-east Asia.

Abstrak
 SMK Negeri 9 Bandung adalah sekolah kejuruan pariwisata yang pada tahun 2019 lalu ditunjuk sebagai sekolah dengan standar yang baik dan diakui sebagai sekolah percontohan oleh Divisi Pariwisata Asean. Dengan dijadikannya sebagai sekolah percontohan maka volume kegiatan manusia dari luar pun bertambah. Namun, dengan tidak adanya standar grafis menyebabkan banyaknya ragam visual yang malah menjadi visual noise di lingkungan kampus. Juga fasilitas wayshowing/wayfinding yang tidak memadai tidak dapat menunjang kebutuhan pengunjung dan warga kampus. Perancangan dilakukan menggunakan metode perancangan Piramida Environmental Graphic Design untuk menggarap standarisasi identitas visual di lingkungan kampus SMKN 9 Bandung guna membangun identitas sekolah agar dapat merefleksikan kualitas sekolah sebagai sekolah percontohan pariwisata Asia Tenggara dengan harapan dapat membangun lingkungan kampus yang inspiratif, kreatif dan inovatif demi merefleksikan kinerja yang kompeten warga kampus.
Kata Kunci : Environmental Graphic Design, modularity, sekolah, pariwisata, asia tenggara.

References

lori, Chris, and David Vanden-Eyden. 2015. Signage and Wayfinding Design A Complete Guide to Creating Environmental Graphic Design Systems. 2nd ed. New Jersey: John Wiley & Sons.

Duignan, Brian. n.d. “space | physics and metaphysics.” Britannica. Accessed January 21, 2022. https://www.britannica.com/science/space-physics-and-metaphysics.

Gibson, David. 2009. The wayfinding handbook : information design for public places. N.p.: Princeton Architectural Press.

Kamus Besar Bahasa Indonesia. n.d. “Arti kata kartografi - Kamus Besar Bahasa Indonesia.” KBBI. Accessed January 21, 2022. https://kbbi.web.id/kartografi.

Kamus Besar Bahasa Indonesia. n.d. “Arti kata sekolah - Kamus Besar Bahasa Indonesia.” KBBI. Accessed January 21, 2022. https://kbbi.web.id/sekolah.

Katz, Joel. 2012. Designing Information: Human Factors and Common Sense in Information Design. N.p.: Wiley.

Kementrian Pendidikan dan Budaya. 2013. “Spektrum Keahlian SMK (Perdirjen Dikdasmen No. 06/D.D5/KK/2018 tanggal 7 Juni 2018).” Direktorat SMK. http://smk.kemdikbud.go.id/konten/3818/spektrum-keahlian-smk-perdirjen-dikdasmen-no-06dd5kk2018-tanggal-7-juni-2018.

Neumeier, Marty. 2006. The Brand Gap. N.p.: New Riders.

Putri, Arum S. 2019. “Ruang dan Interaksi Antarruang: Pengertian, Syarat dan Bentuknya Halaman all.” Kompas.com. https://www.kompas.com/skola/read/2019/12/14/080000369/ruang-dan-interaksi-antarruang-pengertian-syarat-dan-bentuknya.

SMK Negeri 9 Bandung. n.d. “Sarana Prasarana.” SMKN 9 Bandung. Accessed January 21, 2022. https://smkn9bandung.sch.id/?page_id=30.

Wheeler, Alina. 2013. Designing Brand Identity. 4th ed. Hoboken, New Jersey: John Wiley & Sons.

Downloads

Published

2022-09-29

Issue

Section

2022 Desain Komunikasi Visual