PERANCANGAN BUKU ANIMASI FLIPBOOK SEBAGAI TEKNOLOGI ASISTIF UNTUK ANAK DENGAN GEJALA ADHD
Keywords:
ADHD children, Flipbook animation, literacyAbstract
Children with inattentive-type ADHD often struggle to maintain focus and concentration, have short attention spans, and face difficulties managing impulsivity and emotions. These challenges can hinder their interest and ability in reading, engaging in learning activities, and even in social interactions. This study was conducted using qualitative methods, including observation and interviews with child-rearing and child experts, as well as a literature review on related topics. The results show that children with ADHD can concentrate and stay focused for only 5 -10 minutes, are easily distracted, cannot sit still, and often prefer to be alone. Children with ADHD are generally attracted to interactive media that involve movement and activity. However, if a child with ADHD develops a specific interest, they tend to channel all their focus into that activity. The use of interactive Flipbook animation books as an interactive medium aims to bridge the reading challenges faced by children with ADHD, serving as an educational tool to help improve focus in children with inattentive-type ADHD.
Keywords: ADHD children; Flipbook animation; literacy.
Abstrak
Anak dengan ADHD tipe inatensi sering mengalami kesulitan dalam mempertahankan fokus dan konsentrasi, memiliki rentang perhatian yang pendek, serta kesulitan dalam mengelola impulsivitas dan emosi. Hal ini dapat menghambat minat dan kemampuan mereka dalam membaca, dalam kegiatan pembelajaran, bahkan dalam kehidupan bersosial. Penelitian ini dilaksanakan menggunakan metode kualitatif melalui observasi dan wawancara dengan ahli pengasuhan & anak, serta studi Pustaka mengenai hal terkait. Hasil penelitian menunjukkan bahwa anak dengan ADHD memiliki kemampuan berkonsentrasi dan tetap fokus hanya 5-10 menit, perhatian anak dapat sangat mudah untuk teralihkan, tidak bisa duduk tenang, serta senang untuk menyendiri. Anak ADHD cenderung tertarik dengan media interaktif yang dapat bergerak, dan beraktivitas. Namun jika anak mempunyai satu ketertarikan dalam satu hal, maka anak tersebut akan menyalurkan seluruh fokusnya pada hal tersebut. Penggunaan buku interaktif animasi Flipbook sebagai media interaktif untuk menjembatani karakteristik anak adhd dalam membaca diharapkan dapat menjadi media edukasi bantu untuk melatih daya fokus pada anak ADHD tipe inatensi.
Kata kunci: anak ADHD; buku animasi Flipbook; literasi.
References
Benefits of Reading Interactive Children’s Books. (2023, December 1).
Australian Parenting. (2024). Sensory integration therapy & autism. Retrieved 11 July 2024, from https://raisingchildren.net.au/autism/therapies-guide/sensory-integration
Bélanger, S. A., Andrews, D., Gray, C., & Korczak, D. (2018). ADHD in children and youth: Part 1-Etiology, diagnosis, and comorbidity. Paediatrics and Child Health (Canada), 23(7), 447–453. doi:10.1093/pch/pxy109
Edelman, G. (2022, February 17). Will My Child Ever Have a Best Friend?
Fonts, G. (2004). Playtime With Hot Toddies font. Retrieved 11 July 2024, from https://fonts2u.com/playtime-with-hot-toddies.font
Gitayogi. (2022). Frogie Regular font. Retrieved 11 July 2024, from https://fonts2u.com/frogie-regular.font
Gerdawaty, T. (2022). Terapi Sensori Integrasi untuk Tumbuh Kembang Anak - Primaya Hospital. Retrieved 11 July 2024, from https://primayahospital.com/anak/terapi-sensori-integrasi/
McCarthty, C. (2018, July 31). Can cell phone use cause ADHD?
Mohammad, S., Miftah, B., & Susana, A. (2006). Memahami dan membantu anak ADHD. (A. Susana, Ed.). Jakarta: Refika Aditama.
Putra, A. P. (2018). MENINGKATKAN KREATIVITAS ANAK DENGAN ADHD MELALUI LITERASI. Oleh. Jurnal Abdau : Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 1(2).
Ruhaena, L. (2015). Model Multisensori: Solusi Stimulasi Literasi Anak Prasekolah (Vol. 42).
Wender, P., & Tomb, D. (2017). ADHD : a guide to understanding symptoms, causes, diagnosis, treatment, and changes over time in children, adolescents, and adults (Fifth Edition). New York,: Oxford University Press.
Widijati, U. (2019). TERAPI NON MEDIS BAGI ADHD.
Zaviera, F. (2019). Anak hiperaktif : cara cerdas menghadapi anak hiperaktif dan gangguan konsentrasi. (I. Muhsin, Ed.) (Cetakan II, 2019). Jogjakarta : Katahati