PERANCANGAN KOMIK DIGITAL MENGENAI TOPIK TENTANG KEMATIAN UNTUK ANAK USIA REMAJA

Authors

  • Candra Prayoga Program Studi Desain Komunikasi Visual , Institut Teknologi Nasional Bandung.
  • Ganis Resmisari Program Studi Desain Komunikasi Visual , Institut Teknologi Nasional Bandung.

Keywords:

Comic, Death, Media, Teenagers, Webtoon, Komik, Kematian, Remaja

Abstract

The human phase of adolescence towards adulthood is when the human ego still tends to be unstable and is more focused on worldly pleasures, whether with oneself or in a group. Teenagers often forget the closest thing, namely death, the stereotype when they are young is to joke around without thinking about other things, so teenagers prefer to seek entertainment rather than worship. In the media in Indonesia, the theme of death is rarely raised and most recently in 1980 in the printed comic Torture of Hell, even though the original demographic was for adults, today's comics have two formats, namely digital and print. Teenagers read online more often with the emergence of digital comics on a platform called webtoon. The reason teenagers themselves read webtoon more often is because it is practical and doesn't cost as much as printed comics, but so far death has never been mentioned because most local webtoon comics are often in the romance or genre. general horror, therefore the theme of death could be an opportunity to communicate to teenagers with the aim of teenagers becoming more aware of death.
Keywords: Comic, Death, Media, Teenagers, Webtoon

Abstrak
Remaja fase manusia menuju dewasa masa ego manusia masih cenderung labil dan lebih fokus dengan kesenangan duniawi entah dengan diri sendiri atau berkelompok. Remaja sering lupa dengan hal paling dekat yaitu kematian, stereotip waktu muda merupakan bersenda gurau tanpa memikirkan hal lain sehingga remaja lebih suka mencari hiburan di banding beribadah. Dalam media di Indonesia tema kematian jarang diangkat dan terakhir tahun 1980 dalam komik cetak siksa neraka walau demografis aslinya untuk dewasa, komik zaman sekarang sudah ada dua format yaitu digital dan cetak. Remaja lebih sering membaca melalui Online dengan munculnya komik digital pada platform bernama webtoon, alasan remaja sendiri lebih sering membaca webtoon karna praktis tidak terlalu mengeluarkan biaya sebanyak komik cetak, namun selama ini kematian juga belum pernah diangkat karna kebanyakan komik webtoon lokal sering bergenre romansa atau horor umum, oleh karna itu tema kematian ini bisa menjadi peluang untuk dikomunikasikan pada remaja dengan tujuan remaja menjadi lebih ingat pada kematian
Kata Kunci: (Komik, Kematian, Remaja, Media, Webtoon,)

References

Atmadiredja, G., & Kebudayaan, P. (n.d.). KOMIK DI INDONESIA: SEBUAH STUDI PERBANDINGAN ANTARA KOMIK LOKAL DENGAN KOMIK ASING.

Ida Umami. (2019). PSIKOLOGI REMAJA repository.

Karim, A. (2015). MAKNA KEMATIAN DALAM PERSPEKTIF TASAWUF.

Karim, A. (2017). MAKNA RITUAL KEMATIAN DALAM TRADISI ISLAM JAWA. 12(2).

Lynn Professor, H.-G. (2016). Korean Webtoons: Explaining Growth. Korean Webtoons: Explaining Growth 韓国研究センター年報, 16. https://doi.org/10.15017/2186145

Nasira Al Faruque, S. (2023). The Unique Power of Comics: A Comprehensive Exploration of the Visual-Verbal Medium and Its Impact on Storytelling, Communication, and Culture. SP Publications International Journal Of English and Studies (IJOES) An International Peer-Reviewed Journal, 5, 2581–8333. https://doi.org/10.47311/IJOES.2023.5.10.11

Noviana, E., Professoren, B., Bergermann, U., & Van Der Putten, J. (2020). The Sundanese Script: Visual Analysis of its Development into a Native Austronesian Script.

Soedarso, N. (2015). KOMIK: KARYA SASTRA BERGAMBAR (Vol. 6, Issue 4).

Witabora, J. (2012). Peran dan Perkembangan….. (Joneta Witabora).

Yong Jin, D. (2019). Snack Culture’s Dream of Big-Screen Culture: Korean Webtoons’ Transmedia Storytelling. In International Journal of Communication (Vol. 13). http://ijoc.org.

Syamsu Yusuf, LN. (2014). Psikologi remaja. PT Remaja Rosdakarya. Bandung.

Maryam, B, Gainau. (2015). Perkembangan Remaja. PT Kanisius.

Ash Shufi, Mahir Ahmad,( 2007). Misteri Kematian Dan Alam Kubur. Tiga Serangkai Solo.

McCloud, S. (2006). Making Comics: Storytelling Secrets of comics, manga, and garphic novels. New York HarperCollins Publishers In.

McCloud,S,(2001). Understanding Comics. New York: HarperCollins Publishers In

Downloads

Published

2023-07-30

Issue

Section

2024 Desain Komunikasi Visual