BRAND COMMUNICATION UREY YOGHURT SEBAGAI STRATEGI DALAM MENINGKATKAN KEPERCAYAAN BRAND
Keywords:
Visual Identity, Brand Image, Brand ActivityAbstract
Urey Yoghurt, a producer of top-notch yogurt, encountered challenges in establishing a compelling visual representation for its brand. Design thinking is employed in this strategy to identify efficient solutions based on user requirements. The initial phase, Empathize, entailed conducting a thorough investigation to comprehend the issues and requirements of Urey Yoghurt in enhancing its brand recognition. In the Define stage, significant issues were identified, such as the absence of a robust visual identity and the need for brand engagement on social media platforms like Instagram. The Ideate stage generates innovative concepts for new visual identities, which are transformed into visual prototypes, including new logos and package samples. Introducing the new visual identity effectively enhanced customer awareness of the brand, bolstered the company's image, and heightened the product's appeal. The Test phase enables them to assess the available choices for enhancing the brand image in the yogurt market. These phases exemplify the significance of adopting a user-centric strategy to develop a compelling visual identity for a business and motivate Urey Yoghurt to persist in its growth.
ABSTRAK
Urey Yoghurt adalah sebuah produsen yoghurt berkualitas tinggi, mengalami kesulitan dalam menciptakan identitas visual yang kuat untuk brand mereka. Dalam proses metode ini menggunakan design thinking untuk menemukan solusi yang efektif sesuai dengan kebutuhan pengguna. Tahap pertama, Empathize, melibatkan penelitian mendalam untuk memahami masalah dan kebutuhan Urey Yoghurt dalam meningkatkan reputasi brand mereka. Tahap Define kemudian merumuskan masalah penting, termasuk kekurangan identitas visual yang kuat dan kurangnya brand communication di media sosial seperti Instagram. Tahap Ideate menghasilkan ide kreatif untuk identitas visual baru yang kemudian dibentuk menjadi prototipe visual seperti logo baru dan sampel kemasan. Implementasi identitas visual baru berhasil meningkatkan kesadaran konsumen tentang brand, memperkuat brand image, dan meningkatkan daya tarik produk. Tahap Test memungkinkan mereka mengevaluasi opsi yang tersedia untuk meningkatkan brand image di pasar yoghurt. Langkah-langkah ini menunjukkan pentingnya pendekatan yang berorientasi pada pengguna dalam menciptakan identitas visual yang efektif untuk brand, dan mendorong Urey Yoghurt untuk terus berkembang.
References
Anggalih, F. &. (2023). PERANCANGAN IDENTITAS VISUAL UMKM IBU MUSRIANI DI KABUPATEN NGANJUK. Desgrafia: Jurnal Desain Grafis, 145-156.
Arifianto, P. &. (2024). Perancangan Identitas Visual dan Branding UMKM di Desa Penanggungan. SENIMAN: Jurnal Publikasi Desain Komunikasi Visual, 116-123.
Aryanto, F. F. (2023). IDENTITAS VISUAL UMKM ARVANO COOKIES NGANJUK. 28--41.
Keller. (2020). Strategic Brand Management: Building, Measuring, and Managing Brand Equity. Pearson.
Martadi, P. &. (2023). PERANCANGAN BRAND IDENTITY UMKM JAMU SABAY. Desgrafia: Jurnal Desain Grafis, 199-212.
Pamela. (2022). Karakteristik - Karakteristik Sifat Organoleptik Yoghurt Dengan Varian Susu Skim dan Lama Inkubasi. Nutriology : Jurnal Pangan, Gizi, Kesehatan, 18-24.
Prastiwinarti, M. &. (2023). Desain Identitas Visual Sebagai Media Branding UMKM Foodey's. Jurnal Katamata, 30-38.
Rade, S. Q. (2021). Perancangan Identitas Visual UMKM Wayang Golek Desa Tegalwaru sebagai Upaya Penguatan UMKM pasca Pandemi COVID-19. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Masyarakat LPPM UMJ.
Rahman, T. Y. (2020). Perancangan Ulang Identitas Visual BDC (Business Development Center) dan Implementasinya pada Media Promosi. Charity: Jurnal Pengabdian Masyarakat.
Saputri. (2021). The Effect of Product Quality, Brand Image, and Halal Labeling on Purchase Decisions with Purchase Intentions as Intervening Variables. Annual Internatioanl Conference on islamic Economics and Business (AICEB), 359-374.
Schultz. (2019). Strategic Brand Communication Campaigns. Routledge.
Uribe-Toril. (2020). Destination branding: Opportunities and new challenges. Journal of Destination Marketing & Management, 17.
Waluya. (2019). How product quality, brand image, and customer satisfaction affect the purchase decisions of Indonesian automotive customers. International Journal of Services, Economics and Management, 177.