Evaluasi Struktur Perkerasan Lentur Runway Bandara Matahora – Wakatobi Menggunakan Software FAARFIELD 2.1.1 Dan COMFAA 3.0

Authors

  • RAIHAN ZAINUL MUTTAQIN Fakultas Teknik Industri, Institut Teknologi Nasional
  • BARKAH WAHYU WIDIANTO Fakultas Teknik Sipil dan Perancangan, Institut Teknologi Nasional Bandung

Keywords:

Matahora Airport, Bandara Matahora, Faarfield, COMFAA, ACN, PCN, CDF, Overlay

Abstract

In the coming years, Matahora Airport is expected to experience an increase in air traffic with the addition
of a new type of critical aircraft, the Boeing 737-900 ER. This research aims to enhance the runway
pavement structure to accommodate the anticipated rise in aircraft traffic in the coming years. The method
used in this research is based on FAA AC 150/5320-6G Airport Pavement Design and Evaluation with the
assistance of FAARFIELD software and FAA AC 150/5335-5C Standardized Method of Reporting Airport
Pavement Strength (PCN) with the help of COMFAA software. Based on the analysis results under the
condition of adding aircraft types, it was found that the PCN value is 40/F/B/X/T with an ACN of 51/F/B/X/T
and a CDF value greater than 1, along with a low remaining service life. An HMA overlay is needed to
enhance the load-bearing capacity and structure of the pavement, as well as to extend its service life,
requiring an HMA overlay with a thickness of 106 mm.

 

ABSTRAK

Dalam beberapa tahun mendatang Bandara Matahora direncanakan akan terjadi peningkatan lalu lintas
udara yaitu dengan penambahan jenis pesawat terkritis yaitu Boeing 737-900 ER. Penelitiaan ini bertujuan
untuk meningkatkan struktur perkerasan runway untuk dapat melayani peningkatan lalu lintas pesawat
pada tahun mendatang. Metode yang digunakan pada penelitian ini dengan berdasarkan FAA AC 150/5320-
6G Airport Pavement Design and Evaluation dengan bantuan software FAARFIELD dan FAA AC 150/5335-
5C Standardized Method of Reporting Airport Pavement Strength (PCN) dengan bantuan software COMFAA.
Berdasarkan hasil analisis pada kondisi dilakukan penambahan jenis pesawat yang telah dilakukan bahwa
nilai PCN 40/F/B/X/T dengan ACN 51/F/B/X/T dan nilai CDF > 1 serta sisa umur layan yang rendah. Maka
dibutuhkan overlay HMA untuk meningkatkan nilai daya dukung dan struktur perkerasan serta untuk
menambah umur layan, dibutuhkan overlay HMA dengan tebal 106 mm.

Downloads

Published

2025-03-12

Issue

Section

Prosiding FTSP Series 8