PERANCANGAN ENVIRONMENTAL GRAPHIC DESIGN UNTUK MUSEUM SRI BADUGA BANDUNG

Authors

  • Adam Arya Putra Febriansyah Program Studi Desain Komunikasi Visual, Institut Teknologi Nasional Bandung
  • Aldiran Agusta Program Studi Desain Komunikasi Visual, Institut Teknologi Nasional Bandung
  • Inko Sakti Dewanto Program Studi Desain Komunikasi Visual, Institut Teknologi Nasional Bandung

Keywords:

museum, sistem informasi, environmental graphic design (EGD), traditional market, application

Abstract

The city of Bandung is known as one of the leading tourist destinations in West Java Province, nationally, and even internationally. The development of tourism in Bandung is supported by the availability and variety of urban tourism products in the form of various city features, both primary and secondary elements, such as: knowledge, history, culture, heritage, culinary, shopping, and so on. Since 2011 the city of Bandung has been designated as one of the National Tourism Development Areas (KPPN). Among the many tourist destinations in the city of Bandung, there are various kinds of educational tourism destinations, one of which is a museum. Museums have a strategic role as the spearhead of communication and information centers as well as the development of science, as well as education for the wider community, according to the site Budaya.kemdikbud.go.id (2015).
Kata kunci: traditional market, information system, environmental graphic design (EGD), application.

Abstrak
Kota Bandung dikenal sebagai salah satu destinasi wisata unggulan Provinsi Jawa Barat, nasional, bahkan internasional. Perkembangan pariwisata Kota Bandung ditopang oleh ketersediaan dan variasi produk wisata perkotaan dalam bentuk berbagai fitur kota, baik elemen primer maupun sekunder, seperti: pengetahuan, sejarah, budaya, heritage, kuliner, belanja, dan lain sebagainya. Sejak tahun 2011 Kota Bandung telah ditetapkan sebagai salah satu Kawasan Pengembangan Pariwisata Nasional (KPPN). Diantara banyaknya tujuan wisata di kota Bandung, terdapat berbagai macam tujuan wisata edukasi salah satunya museum. Museum mempunyai peran yang strategis sebagai ujung tombak pusat komunikasi dan informasi serta pengembangan ilmu pengetahuan, serta edukasi bagi masyarakat luas, Menurut situs kebudayaan.kemdikbud.go.id (2015).

References

Langer, Arthur M. 2008. Analysis and Design of Information Systems 3rd edition. Springer

Dikmas Yanfayunus Putera. 2017. Perancangan Identias Visual dan Media Promosi Museum SriBaduga. Bandung

Fathara Rhamadian. 2018.Redesain Museum Sri Baduga, Bandung

Nur Aulina Putri R. 2016. Perancangan Signage pada Museum Sri Baduga, Bandung

Rifqi Fakhruddin. 2019. Perancangan Signage Untuk Sekolah Luar Biasa di Bandung. Bandung

Chris Calori. 2015, hlm 7. Signage and Wayfinding Design. United States Of America: John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.

Agung Pratama H. 2021. Perancangan Siteplan & Signage untuk Kampung Cibunut Berwarna, Bandung

Mollerup, P. (2005). Wayshowing : A Guide to Environmental Signage Principles & Practices. Amsterdam: Muller.

Nisha Karlina (2021, 1 September). Mengenal Kota Bandung Dari Museum Sri Baduga Bandung. Diakses pada 28 Oktober 2021, dari https://ngetripkemana.com/museum-sri- baduga/

Symonds, Paul. Brown. 2017. "Finding the Way as a Manifest Sociocultural Experience". Online Sociological Research. Lo Iacono, Valeri

Downloads

Published

2022-09-23

Issue

Section

2022 Desain Komunikasi Visual