PERANCANGAN WEBSITE SEBAGAI MEDIA INFORMASI DAN EDUKASI CANDI BATUJAYA KARAWANG

Authors

  • DEDE IRFAN SAEFULLOH Program Studi Desain Komunikasi Visual , Institut Teknologi Nasional Bandung.
  • EKA NOVIANA Program Studi Desain Komunikasi Visual , Institut Teknologi Nasional Bandung.

Keywords:

author’s guideline, document’s template, format, style

Abstract

Karawang is a district that has diversity and tourist attractions, one of which is the Batujaya temple site, which is the oldest temple in West Java. This tourist attraction has potential that can be developed as a tourist attraction that contains educational value. Karawang Regency has tourist objects and attractions including natural tourist attractions, cultural tourist attractions and religious tourist attractions. The tourism potential of Karawang district, if managed well and correctly, will certainly have a good impact on the welfare of the community from the tourism sector. The aim of this research is to explore the potential of the Batujaya temple in Karawang Regency as a tourist attraction. Apart from that, it is to educate about the history of the temples in the Karawang Regency area. The research method that will be used is to search for qualitative data. The stages of this research are observation and questionnaires. Based on the results of the questionnaire distributed to 36 respondents, the questionnaire results showed that 36 respondents had filled out a questionnaire regarding knowledge of the Batujaya Karawang temple site. The data obtained from the questionnaire results mean the average age is 23-25 years, and on average they have never visited the Batujaya temple site. The results of this observation are that the Batujaya Temple building is unique and contains the history of the development of advanced building technology in West Java in the early century AD. There needs to be a regional government effort to promote the Batujaya Temple Area as a historical tourist attraction. The matrix strategy that I use is Strength Threat, where I use social media as promotional material and inform about the greatness of Batujaya. Keywords: author’s guideline, document’s template, format, style

ABSTRAK
Karawang merupakan salah satu kabupaten yang memiliki keanekaragaman dan objek wisata salah satunya yaitu situs candi batujaya, yang merupakan candi tertua di Jawa barat. Objek wisata tersebut merupakan suatu potensi yang dapat dikembangkan sebagai wisata yang mengandung nilai edukasi. Kabupaten karawang memiliki objek dan daya tarik wisata antara lain objek wisata alam, objek wisata budaya, dan objek wisata religi. Potensi pariwisata yang dimiliki kabupaten karawang jika dikelola dengan baik dan benar tentunya akan memberikan dampak yang baik terhadap kesejahteraan masyarakat dari sektor pariwisata. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menggali potensi candi Batujaya yang berada di Kabupaten Karawang sebagai objek wisata. Selain itu untuk mengedukasi mengenai sejarah candi-candi yang berada di daerah Kabupaten Karawang. Metode penelitian yang akan digunakan adalah mencari data secara kualitatif. Tahapan-tahapan dari
penelitian ini yaitu observasi serta kuesioner. Berdasarkan hasil kuesioner yang disebarkan kepada 36 responden, Hasil Kuesioner terdapat 36 orang responden yang telah mengisi kuesioner mengenai pengetahuan terhadap situs candi Batujaya Karawang. Data yang diperoleh dari hasil kuesioner tersebut rata-rata berusia 23-25 tahun, dan rata- rata beluum
pernah mengunjungi situs candi Batujaya. Hasil dari observasi ini yaitu bangunan Pecandian Batujaya memiliki keunikan dan menyimpan sejarah perkembangan teknologi bangunan di Jawa Barat yang maju pada masa awal abad Masehi. Perlu adanya usaha pemerintah daerah untuk mempromosikan Kawasan Pecandian Batujaya sebagai wisata sejarah. Strategi matrix yang saya gunakan yaitu Strength – Threat yang dimana saya memanfaatkan sosial media sebagai bahan promosi, dan menginformasikan kehebatan batujaya. Kata kunci: petunjuk penulisan, template dokumen, format, style

Downloads

Published

2024-02-27

Issue

Section

2024 Desain Komunikasi Visual