Usulan Strategi Pemasaran Gitar Genta Berdasarkan Perceptual Mapping Menggunakan Metode Multidimensional Scaling

Authors

  • ANAS NAUFAL FADILAH Fakultas Teknik Industri Institut Teknologi Nasional Bandung
  • HENDANG SETYO RUKMI Fakultas Teknik Industri Institut Teknologi Nasional Bandung

Keywords:

Marketing Strategy, Perception, Preference, Multidimensional Scaling, Strategi Pemasaran, Persepsi, Preferensi

Abstract

PT XYZ will increase the production of Genta brand guitars and focus on marketing them in the local market. Currently, the marketing strategies for the local market tend to followlocal competitors (guitar models) and lacks adaption to the advancements in internet technology. Developing an effective marketing strategy requires consideration of consumer perceptionsand preferences as they significantly influence purchasing decisions. Identify guitar attributesusing the 4P marketing mix approach (Product, Price, Place and Promotion). Data processingusing multidimensional scaling method. Data retrieval using purposive sampling techniques. There are 8 attributes out of 18 guitar attributes that are important to consumers. Gentabrand guitars lose some aspects to their closest competitors, namely Stranoughbrandguitars in terms of product and price aspects, while for place and promotion aspects Gentabrand guitars are superior compared to Stranough brand guitars. Keywords: Marketing Strategy, Perception, Preference, and Multidimensional Scaling.

PT XYZ akan memproduksi gitar merek XYZ lebih banyak dan memasarkan ke pasar lokal. Selama ini strategi pemasaran yang dilakukan untuk pasar lokal cenderung mengikuti pesaing lokal (model gitar) dan kurang mengikuti perkembangan kemajuan teknologi internet. Penyusunan strategi pemasaran yang efektif perlu mempertimbangkanpersepsi dan preferensi konsumen karena akan mempengaruhi keputusan pembelian suatuproduk. Identifikasi pemelihan atribut gitar menggunakan pendekatan marketing mix 4P (Product, Price, Place dan Promotion). Pengolahan data menggunakan metode multidimensional scaling. Pengambilan data menggunakan teknik purposive sampling. Terdapat 8 atribut dari 18 atribut gitar yang dipentingkan konsumen. Gitar merek Genta Kurang unggul beberapa aspek dari pesaing terdekatnya yaitu gitar merek Stranough dengan aspek product dan price, sedangkan untuk aspek place dan promotion gitar merek Genta unggul dibandingkandengangitar merek Stranough. Kata kunci : Strategi Pemasaran, Persepsi, Preferensi, dan Multidimensional Scaling

Published

2024-12-09